Conferinţa Povestea Brandurilor Româneşti de Vin - În căutarea brandului de ţară
România este unul dintre cei mai mari producători de vin din UE şi de la nivel mondial şi totuşi, consumatorii europeni sau cei de dincolo de Bătrânul Continent nu au auzit de vinurile româneşti. O recunoaştere internaţională va fi posibilă doar dacă primul pas va fi făcut din interior.
România a produs anul trecut 4,5 milioane de hectolitri de vin, ceea ce înseamnă circa 1,7% din tot vinul realizat în 2021 la nivel mondial. Piaţa autohtonă a câştigat teren dat fiind că pe plan local producţia a crescut cu 16% versus 2020, în timp ce cantitatea totală realizată în lume a fost cu 1% mai mică.
Astfel, conform cifrelor, România este unul dintre primii 15 producători mondiali de vin, conform datelor OIV.
Totuşi, piaţa locală este necunoscută dincolo de graniţe, peste hotare ajungând doar 5% din producţia de vin. În acest context se pune întrebarea: cum poate deveni vinul un brand de ţară?
România este un mare producător de vinuri, depăşind ţări precum Republica Moldova, Bulgaria, Austria sau Grecia. Şi totuşi, aceste ţări au un renume la nivel mondial, pe când în cazul României mulţi consumatori nu ştiu că produce vin. Situaţia este explicată de mulţi prin faptul că înainte de ’89 s-a mizat pe volume mari şi mai puţin pe calitate, motiv pentru care mult timp piaţa locală a fost văzută ca un producător de vinuri ieftine, proaste calitativ. În ultimii ani însă, pe piaţă au apărut multe iniţiative care încearcă să schimbe această percepţie, fiind vorba în special de crame butic, dar nu numai. Ce rămâne de făcut?