Conferinţa ZF Cei mai mari jucatori din economie 2025
ZF Cei mai mari jucatori din economie 2025. De la local la internaţional: Cum încurajăm exportul şi investiţiile în străinătate ale companiilor româneşti?
După ani în care piaţa locală a devenit tot mai atractivă pentru companiile regionale şi globale care au început operaţiunile pe piaţa românească, a venit şi timpul antreprenorilor români să devină lideri regionali, făcând paşi tot mai paşi tot mai concreţi în extinderea din afara ţării, vizând mai întâi ţările din regiune.
Apetitul companiilor locale pentru a ataca alte pieţe faţă de cea locală este tot mai mare. Anul 2024 a fost cel mai bun din perspectiva achiziţiilor făcute de companiile româneşti în afara ţării, acestea făcând 18 achiziţii în afara ţării, cu o valoare totală de peste 330 mil. dolari. Prin astfel de mişcări, companiile nu îşi asigură doar extinderea în afara graniţelor, ci şi diversificarea portofoliilor.
Mai mult, nivelul investiţiilor româneşti în afara graniţelor ţării a ajuns la aproape 4,5 miliarde de euro în 2023. Faţă de acum zece ani, suma a crescut de şapte ori. Suma de 4,5 miliarde de euro cuprinde atât soldul ISD al persoanelor juridice cât şi al persoanelor fizice. Spre comparaţie, polonezii investesc peste 28 miliarde de euro în afara graniţelor propriei ţări, iar maghiarii peste 37 mld. euro.
Printre companiile care au făcut pasul în afara ţării se numără FAN Courier, AROBS, Amber Studio, Bitdefender, UiPath, AD Auto Total, Alexandrion, MedLife, Teilor, Luca, Sameday şi 5togo.
Pe lângă acestea, multe companii au în plan să se extindă peste graniţe. Antreprenorii români sunt tot mai doritori să facă pasul în afara ţării şi să atace noi pieţe. Unii jucători, lideri ai pieţelor în care activează, şi-au consolidat poziţia în piaţa locală, iar strategia de dezvoltarea a businessului ţine de extinderea operaţiunilor în afara ţării. Mulţi dintre aceştia au ca obiectiv să ajungă jucători regionali, concurând astfel cu importante businessuri care au devenit un nume în regiunea Europei Centrale şi de Est, însă există şi companii care vizează extinderea în Europa Occidentală sau în afara continentului. Totuşi, atacarea unor noi pieţe este şi pe lista unor companii mai mici din piaţă.
După ce şi-au consolidat businessurile pe plan local, următorul pas este extinderea pe pieţele din afara ţării. În acest sens, Camera de Comerţ şi Industrie a României ar putea reprezenta un organism important pentru a dinamiza extinderea jucătorilor locali pe pieţele externe. Cum pot deveni companiile locale jucători regionali? Care sunt paşii pe care ar trebui să îi urmeze? Ce pot învăţa de la multinaţionale antreprenorii locali pentru a reuşi şi în alte pieţe?
În contextul acestor teme şi întrebări, Ziarul Financiar organizează conferinţa „ZF Cei mai mari jucători din economie. De la local la internaţional: Cum încurajăm exportul şi investiţiile în străinătate ale companiilor româneşti?”, o dezbatere care va aduce la masa discuţiilor reprezentanţi ai celor mai mari companii din economia locală din diverse sectoare, cât şi instituţii financiare şi autorităţi.