Conferinţe
DESPRE EVENIMENT

Conferinta ZF Malluri&Centre Comerciale'19

Stocul de spaţii comerciale va creşte în acest an cu aproximativ 270.000 mp, dintre care 11% se vor afla în Bucureşti, iar 70% vor fi situaţi în centre comerciale, iar un sfert din spaţiile aflate în lucru sunt extinderi ale unor proiecte mai vechi, potrivit datelor din piaţă.

La finalul anului trecut, România dispunea de 3,6 milioane metri pătraţi de spaţii comerciale moderne, din care 115.000 mp livraţi în 2018.

Dintre cele 12 proiecte comerciale care sunt în prezent în construcţie, cele mai mari, din punct de vedere al suprafeţei dezvoltate, sunt: Openville Timişoara cu 47.000 mp, Festival Centrum Sibiu cu 43.000 mp, Shopping City Târgu Mureş cu 32.600 mp, Târgovişte Mall cu 31.300 mp, DN1 Baloteşti cu 28.000 mp, extinderea Electroputere Parc din Craiova, cu 22.100 mp şi extinderea proiectului Colosseum din Bucureşti cu 20.000 mp.

În 2018 chiria de referinţă pentru 100 mp  în proiecte de clasă A, amplasate în cele mai bune zone pentru centrele comerciale s-a situat in medie la 80 euro/ mp, iar în cazul parcurilor comerciale a oscilat între 8 şi 15 euro/ m2. În cazul unităţilor de retail stradale  nivelul a fost în medie de 55 euro/m2.

Anul trecut pe piaţa locală au fost livrate spaţii comerciale de 115.000 mp, cu 28% mai mult decât în 2017, dintre care majoritatea sunt situate în parcuri comerciale de dimensiuni mici şi medii. Una dintre cele mai puternice tendinţe manifestate pe acest segment al pieţei imobiliare este majorarea ponderii componentei online. Astfel, în 2018 s-au înregistrat cu 30% mai multe vânzări prin intermediul canalelor online, faţă de 2017, dar România este în continuare mult în urma pieţelor vestice, din acest punct de vedere. Creşterea vânzărilor online este responsabilă pentru extinderea spaţiului a numeroase magazine, care au început să funcţioneze şi ca showroom-uri. Din stocul total de spaţii comerciale moderne, 32% sunt situate în Capitală, iar 68% se găsesc în restul ţării.

Centrele comerciale au o pondere de 58% din totalul spaţiilor, rămânând formatul de retail preferat de dezvoltatori, iar 42% se constituie din parcuri comerciale.

Un alt trend care a fost observat în 2018 este concentrarea interesului investitorilor către oraşe regionale mai mici, de rang secundar sau chiar terţiar, cum sunt Satu Mare, Baia Mare, Roman sau Bistriţa.

Cele mai mari trei proiecte de spaţii comerciale din 2018 au fost construite în a doua jumătate a anului şi totalizează o suprafaţă închiriabilă de 71.000 mp, respectiv centrul comercial Shopping City Satu Mare, dezvoltat de NEPI Rockcastle, precum şi parcurile de retail Value Center din Baia Mare şi Value Center din Roman, ambele dezvoltate de Prime Kapital.

Proiectele comerciale terminate anul trecut sunt de dimensiuni mici şi medii. Tendinţa principală a fost de dezvoltare de proiecte mici, majoritatea celor livrate în 2018 având dimensiuni care se încadrează între 1.500 mp şi 9.000 mp.

Printre direcţiile majore de dezvoltare remarcate în 2018, se numără şi deschiderea de micro centre în interiorul oraşelor, operate de reţelele de hypermaketuri, care încearcă astfel să fie mai aproape de clienţii lor. În a doua jumătate din 2018, Auchan a ajuns la 19 unităţi marca MyAuchan, iar acest curent va fi probabil urmat, în 2019, şi de alte lanţuri de magazine mari.

În ceea ce priveşte gradul de penetrare al categoriei, calculat pentru oraşele cu peste 300.000 locuitori, clasamentul este condus de Constanţa, cu 582 mp spaţii comerciale la mia de locuitori, urmată de Bucureşti (545 mp/ 1.000 locuitori), Cluj-Napoca (488 mp/ 1.000 locuitori), Timişoara (461 mp/ 1.000 locuitori) şi Iaşi (420 mp/ 1.000 locuitori).

 

 

 

Parteneri oficiali
Parteneri oficiali