Conferinţe
  Meniu
Parteneri oficiali
PARTENER PRINCIPAL PARTENER BRONZE PARTENER PARTENER PARTENER
Share event
DESPRE EVENIMENT

Piaţa de retail a înregistrat livrări limitate în primul semestru din 2021, întrucât contextul pandemiei a declanşat întârzieri în procesul de construcţie. De asemenea, preţurile materialelor de construcţii au crescut vertiginos în ultimele şase luni, ceea ce a dus la o încetinire a dezvoltărilor de retail planificate, câteva proiecte de dimensiuni medii şi mari urmând să fie deschise pe parcursul a următoarelor câteva trimestre. În ansamblu, din cei circa 121.000 de metri pătraţi de noi scheme de retail aflate în construcţie, 62% sunt structuri mici, în principal parcuri de retail, potrivit raportului de piaţă Colliers pentru primul semestru din 2021. Pe o piaţă dominată în prezent de reminiscenţele de după COVID-19, parcurile de retail au devenit mai atragătoare, cu magazine de mari dimensiuni favorabile distanţării sociale, facilităţi de parcare şi de tip drive-through, ceea ce le conferă un avantaj în contextul noilor obiceiuri de consum.

O inaugurare importantă în prima jumătate a anului a fost bifată de Fashion House Pallady, al doilea centru de tip outlet din România după Fashion House Militari, ca răspuns la dorinţa bucureştenilor de a avea branduri renumite la preţuri accesibile. Un alt proiect deblocat a fost faza a doua a Colosseum Mall, o galerie comercială de 54.500 de metri pătraţi situată în partea de nord-vest a oraşului, în apropiere de Chitila. De asemenea, în Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna, a fost inaugurat proiectul realizat de Prime Kapital, unul dintre cei mai importanţi dezvoltatori imobiliari din România - Sepsi Value Center are 16.300 de metri pătraţi şi este unul dintre cele mai moderne parcuri de retail din regiune.

La capitolul noutăţi, piaţa românească de retail a înregistrat noi intrări de branduri în 2021, printre care conceptul outlet spaniol Numero Uno şi brandul rusesc de bijuterii Sokolov, care a deschis deja magazine în Bucureşti, Iaşi şi Cluj Napoca. La polul opus, retailerul francez de modă Camaieu şi-a închis magazinele din România, la fel şi din alte locaţii din străinătate, pentru a se concentra pe piaţa internă. În paralel, retailerul polonez de încălţăminte CCC îşi mută din nou atenţia spre Europa de Est, evaluând oportunităţile de a adăuga un nou concept de magazin în România.

Rata de neocupare a crescut în prima jumătate a lui 2021 în toate tipurile de spaţii, centrele comerciale non-dominante înregistrând cea mai semnificativă creştere, de circa 5-7%, datorită expunerii ridicate la retailul de fashion şi la restaurante.

În perspectivă, majoritatea noilor proiecte aşteptate în acest deceniu vor fi în oraşele cu o prezenţă limitată a centrelor de retail sau în noile suburbii ale oraşelor mari, unde zonele sunt semnificative şi relevante în ceea ce priveşte puterea de consum. Vânzările omnichannel vor consolida sau vor eroda poziţia unui retailer în următorii ani, întrucât integrarea preferinţelor personale şi flexibilitatea sporită vor favoriza un mix de comerţ offline-online. O schimbare de generaţii ar putea defini, de asemenea, o mulţime de lucruri: generaţia Z, crescută în lumea digitală şi cu o atitudine mai conştientă faţă de consum şi ecologie sau cheltuieli etice, va fi mai relevantă. De asemenea, ne aşteptăm ca salariile în România să continue să urce mult mai repede decât media UE în următorul deceniu, ceea ce ar duce probabil la un consum mai mare şi la o predilecţie crescută pentru bunurile de lux, pentru a se apropia de 90% din media UE, de la sub 80% în prezent, potrivit consultantilor.

 

 

Află mai multe
Parteneri oficiali
Parteneri oficiali