ZF Transport, Logistics & Automotive Summit 2019
Cum poate deveni România un pol regional al industriilor auto, transporturi şi logistică şi care sunt inovaţiile ce vor fi implementate din acest an.
Cea de-a treia editie a evenimentului ZF Transport, Logistics & Automotive Summit 2019 reuneste cei mai importanti jucatori de pe ambele „baricade”, atat din industria auto, cat si din transporturi si logistica, de la furnizori de echipamente de manipulare a marfurilor, la software dedicat logisticienilor, imobiliare alaturi de resurse umane.
Anul 2019 a inceput cu o serie de provocari pentru transportatorii romani, insa acestea pot ascunde si o serie de oportunitati in vederea expansiunii pe noi piete, iar cea mai mare oportunitate poate veni chiar din partea Romaniei. Aici cresterea consumului, a veniturilor populatiei si expansiunea retailerilor va sustine atat constructia de noi centre logistice, cat si achizitia de camioane pentru distributie.
Spaţiile logistice şi industriale din România au crescut cu aproape 40% în ultimii doi ani, la un total de 4,2 milioane de metri pătraţi, iar România se apropie rapid de pragul de 5 mil. mp. Pe de altă parte, pieţe avansate din regiune, precum Polonia, au inaugurat anul trecut spaţii de 4 mil. mp.
În ceea ce priveşte evoluţia spaţiilor industriale, dincolo de pieţele clasice, precum Bucureştiul şi partea de vest a ţării, potenţial ridicat au şi oraşe precum Ploieşti, Iaşi sau Constanţa.
Cei de la Global Vision au un teren de 100 de hectare pentru dezvoltarea unui proiect industrial şi se mai poate extinde cu încă 200 de hectare. Suprafaţa construită estimată pentru acest parc va fi de 550.000 - 600.000 mp şi valoarea investiţiilor va fi de peste 200 mil. euro - doar acest proiect. Planul celor de la Global Vision este să dezvolte circa 70.000-80.000 de metri pătraţi anual, ca în şase ani să ajungă 550.000 - 600.000 mp de proiect mixt use. Consultanţii din piaţa imobiliară se aşteaptă ca dezvoltarea să înceapă în următoarele luni.
În ceea ce priveşte evoluţia chiriilor, acestea vor rămâne constante, iar rata de neocupare este în prezent de şapte-opt procente.
În continuare mult potenţial de expansiune în România îl are industria auto, pe măsură ce şi Ford creşte la Craiova, Dacia la Mioveni şi Daimler la Sebeş, unde sunt produse cutii de viteze pentru unele dintre cele mai performante automobile Mercedes-Benz. Potenţial ridicat exista şi din partea BMW, care deşi a deschis o uzină în Ungaria, poate aduce furnizori în România.
De asemenea, potenţial vine şi dinspre e-commerce, pe măsură ce companii care până acum livrau în România din Polonia sau Cehia vor să deschidă noi centre pe plan local.
Spre exemplu, nordul Capitalei ar putea deveni următorul pol logistic, în special pentru jucătorii din e-commerce, potrivit analiştilor companiei de consultanţă imobiliară Colliers International, aceştia estimând pentru 2019 livrări de peste 180.000 de metri pătraţi de spaţii logistice şi industriale în acestă zonă.
În 2018 livrările de spaţii industriale moderne au înregistrat o creştere de circa 40%, depăşind astfel volumul record atins în 2017, de aproximativ 0,5 milioane metri pătraţi.
De partea cealalta, piata de transport a fost afectata de lipsa soferilor de camion, legislatia in schimbare in Europa de Vest alaturi de cresterile anterioare ale asigurarilor obligatorii de tip RCA au temperat apetitul companiilor pentru investitii in extinderea flotelor. Astfel, conform datelor politiei, vanzarile de camioane au revenit p plus, insa cresterea a fost una de numai 14%, fata de 20% la nivelul pietei de autovehicule, insa situatie mult peste cea din 2017, cand piata a suferit o corectie de 25%. Pentru anul acesta cei mai mari jucatori estimeaza din nou o crestere de circa 12%, spre 9.000 de unitati pe masura ce marii transportatori isi vor reinnoi flotele.
Piata transporturilor este evaluata la peste 8 mld. euro in cazul celor de marfuri si trece de 2 mld. euro in cazul celei de transport persoane.
Industria auto reprezinta peste 12% din Produsul Intern Brut (PIB) al Romaniei si este unul dintre cele mai importante „motoare” ale economiei locale. Totodata, industria automotive reprezinta locul de munca a peste 200.000 de oameni intr-un business de peste 20 de miliarde de euro.
In conditiile in care peste 90% din productia de automobile dar si de componente auto merge catre export, industria automotive reprezinta unul dintre principalii clienti ai companiilor de transport si logistica.
In total, producatorii de componente si autovehicule ruleaza pe piata locala afaceri de peste 28 mld. euro, cu un total de peste 230.000 de angajati Cel mai mare jucator este grupul Continental, cu un business cumulat de peste 2,7 miliarde de euro si peste 20.000 de angajati.
Infrastructura deja existenta si conexiunea cu Europa de Vest alaturi de institutiile de invatamant superior si deja o retea de furnizori dezvoltata in Timisoara, Sibiu, Brasov sau Oradea continua sa atraga noi investitii in sectorul auto.