Cum transformă companiile viitorul prin inovaţie şi sustenabilitate?
CÂT DE MULT INOVEAZĂ COMPANIILE DIN ROMÂNIA şi CE IMPACT ARE INOVAŢIA ÎN POLITICILE ŞI STRATEGIILE DE CSR, 2024
Inovaţia câştigă tot mai mult teren de la un an la altul, iar în strategiile companiilor ocupă un loc fruntaş, fie că vorbim de educaţie, servicii medicale, transport, producţie – fie că vorbim de farma, FMCG sau auto. Aproape că nu există domeniu care să nu tragă cu ochiul la dezvoltările din tehnologie, care se petrec cu o viteză din ce în ce mai mare.
Iar pentru că sustenabilitatea şi responsabilitatea socială nu mai sunt doar un subiect pentru reglementări, ci o preocupare reală în viaţa de zi cu zi, fenomenele se transpun concret în strategiile companiilor. Aproape că nu există organizaţii care să nu se ghideze în dezvoltarea planurilor de viitor făsă a lua în calcul aceste subiecte tot mai fierbinţi - sustenabilitatea şi responsabilitate socială. Cultura organizaţională a companiilor devine din ce în ce mai transparentă, iar liderii din toate domeniile, investitorii, angajaţii şi clienţii încep să mizeze tot mai mult pe acele companii care se potrivesc cu propriile valori.
Conferinţa dedicată companiilor inovatoare este un proiect pornit în 2014, când redacţia Business MAGAZIN observa că, în pofida faptului că suntem consideraţi un Silicon Valley al Europei Centrale şi de Est, România este în peisajul european clasată de Eurostat drept singurul inovator modest alături de Bulgaria. Lucrurile nu s-au dezvoltat prea mult de atunci, dacă ne gândim că în 2019, cheltuielile de cercetare-dezvoltare au reprezentat 0,48% din PIB, adică 5,6 miliarde de lei, din care 0,28% generate de sectorul privat şi 0,2%, de sectorul public. La nivelul UE, investiţiile în cercetare şi dezvoltare s-au plasat la circa 2,18% din PIB, valoarea totală a cheltuielilor alocate acestui sector fiind de 295 de miliarde de dolari (în 2018); 1,45% din total a fost generat de sectorul privat, potrivit Eurostat. În 2021, România a alocat mai puţin de 0,5% din PIB pentru sectorul de cercetare-dezvoltare, la aproape acelaşi nivel ca în 2020, când alocarea a fost de 0,47% din PIB. Spre comparaţie, media europeană a fost de 2,27%
Cât priveşte Corporate Social Responsibility (CSR), dacă în trecut, companiile obişnuiau să raporteze concentrându-se pe aspectele financiare sub doctrina supremaţiei acţionariatului şi profitabilităţii, în ultimii ani, s-a trecut din ce în ce mai mult înspre noţiuni legate de crearea de valoare în business, precum şi în ecosistemul creat în jurul acestuia. Cum răspunzi nevoilor prezentului fără să le compromiţi pe cele ale viitorului? Aceasta este una dintre întrebările la care companiile din toată lumea şi – de câţiva ani – şi din România, încearcă să răspundă, în direcţia construcţiei unui business sustenabil, privind dincolo de obiectivele financiare ale acestuia. Despre tipul acesta de proiecte vorbim, an de an, în cadrul catalogului dedicat iniţiativelor de Corporate Social Responsibility (CSR), cât şi în conferinţa axată pe acest tip de iniţiative.
BUSINESS Magazin pregăteşte a unsprezecea ediţie a catalogului „Cele mai inovatoare companii din România”, ce cuprinde proiecte inovatoare, concepute sau aplicate de companiile din România în varii domenii. În ediţia din acest an le vom aşeza aleatoriu în capitolele – inovaţii tehnice, de marketing, de produs, de management. Proiectul a fost lansat pornind de la premisele că inovaţia este, într-o lume tot mai mică, cheia dezvoltării viitoare. În vederea selectării proiectelor, BUSINESS Magazin a va publica un chestionar online, iar companiile vor putea trimite propunerile de inovaţii. Pentru a fi eligibilă, o inovaţie trebuia să respecte următoarele criterii: să nu fi apărut în una dintre ediţiile anterioare ale catalogului, să fie dezvoltată în România sau piaţa locală să fi fost printre primele unde aceasta a fost implementată, să fi fost lansată cu nu mai mult de 24 de luni în urmă şi să fi generat rezultate cuantificabile până în prezent şi/sau să existe previziuni referitoare la rezultate.