ZF Logistica, Transport&Automotive 2023
Creşterea consumului a rămas puternică în ultimii ani, datorită unei pieţe solide a forţei de muncă, în timp ce retailerii şi-au extins prezenţa în întreaga ţară. Acest lucru înseamnă că oferta de depozite moderne, deja destul de limitată, a rămas şi mai mult în urma nivelului pe care l-ar sugera cererea potenţială pe termen lung, fără a lua în considerare activitatea sporită pe partea de producţie. Altfel, costurile de construcţie au făcut ca extinderea reţelelor de depozite să fie o provocare fără o creştere reală a chiriei, care a început să se simtă din 2022, tendinţă care va continua şi în 2023.
Retailul clasic şi cel online coexistă. Anul trecut, românii au revenit la obiceiuri mai vechi, inclusiv prin a-şi face cumpărăturile mai des în centre comerciale. Acest lucru a însemnat că proprietarii deja încasează chirii procentuale din cifra de afaceri comparabile sau peste valorile dinaintea pandemiei, în ciuda faptului că e-commerce-ul a rămas la niveluri mult mai ridicate decât în 2019. Pentru că România are o oferă de retail în mare parte insuficientă în comparaţie cu ţările din Europa de Vest, această coexistenţă dintre magazinele online şi cele fizice va rămâne în picioare. În rest, dezvoltatorii rămân în mare măsură concentraţi pe oraşele medii/ mici, unde deschid parcuri de retail, deşi în 2023 se va inaugura la Craiova şi unul dintre cele mai mari centre comerciale din ultimul deceniu, urmând ca în următorii câţiva ani să apară la orizont alte câteva mall-uri mari.
Autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice, precum şi cele full hybrid vor ajunge să deţină în 2023 o cotă de piaţă de 28,9%, potrivit estimărilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). În acest context, cota de piaţă a maşinilor electrificate înmatriculate în România o să fie cu 18,9% mai mare decât cea a autoturismelor diesel, respectiv cu aproximativ 26.600 de unităţi mai mult. Din această analiză se estimează că în anul 2023 vor fi înmatriculate de două ori mai multe autoturisme electrificate faţă de cele cu motorizare diesel.
Estimarea pentru o creştere de 70% a înmatriculărilor de maşini electrice noi în 2023 este una pesimistă, piaţa având potenţial pentru un avans mai mare, având în vedere că bugetele alocate programului Rabla Plus va creşte.