Conferinţe
  Meniu
Parteneri oficiali
PARTENER SILVER PARTENER SILVER PARTENER BRONZE PARTENER BRONZE PARTENER BRONZE PARTENER BRONZE PARTENER BRONZE
Share event
DESPRE EVENIMENT

Agricultura, un sector în care activează 20.000 de firme şi care generează 54 de miliarde de lei cu aproape 80.000 de angajaţi, este unul dintre cele mai importante pentru economie, iar în contextul actual, când discuţiile despre mâncare şi securitatea alimentară sunt tot mai intense, importanţa sa creşte. Mai mult, acest sector este unul dintre cele mai dezvoltate din România şi contribuie anual cu 4-5% din PIB.

În 2024, agricultura din România a fost grav afectată de o secetă severă, care a lovit în special culturile de floarea-soarelui şi porumb, dar a avut un impact şi asupra grâului şi rapiţei. Deşi necesarul de consum intern este acoperit, potrivit informaţiilor făcute publice de Ministerul Agriculturii, România, unul dintre cei mai mari exportatori din UE, riscă să îşi piardă titlul de cel mai mare exportator de porumb şi al doilea la grâu.

Seceta a afectat peste 2 milioane de hectare şi este al patrulea an secetos din ultimii cinci, ceea ce a dus la cea mai mică producţie de porumb din ultimii 15 ani, potrivit estimărilor analiştilor. În plus, fermierii sunt împovăraţi de datorii, iar guvernul a emis mai multe ordonanţe de urgenţă pentru sprijinirea agriculturii, iar altele sunt în curs de aprobare. Ordonanţele recente au un impact semnificativ asupra întregului lanţ agribusiness şi ridică întrebări cu privire la impactul lor pentru viitorul sectorului.

De asemenea, în contextul creşterii deficitului comercial şi al scăderii producţiei pe anumite pieţe, precum şi al închiderii sau vânzării unor fabrici, provocarea este cum putem integra lanţurile de producţie alimentară, sprijini jucători din industrie şi finanţa acest sector. Bugetul total al programului Investalim, dedicat exclusiv sectorului, este de aproximativ 2,9 miliarde de lei, dar au fost depuse proiecte de investiţii în valoare de peste 4,5 miliarde de lei, ceea ce înseamnă că există interes din partea afaceriştilor.

Ministrul agriculturii, Florin Barbu, prin aceste schimbări legislative, şi-a prezentat un plan ambiţios, care promite că în patru ani, România va avea cea mai puternică industrie agroalimentară din sud-estul Europei.

Astfel, în 2024, la ZF Agrobusiness Summit, Ziarul Financiar îşi propune să adreseze cele mai mari provocări din sectorul agrobusiness şi să identifice oportunităţile actuale din România. Evenimentul va reuni experţi din diverse domenii pentru a găsi soluţii şi a dezvolta strategii pentru viitor. Vom aborda subiecte precum impactul schimbărilor climatice, dinamica pieţei, reglementările legislative, opţiunile de finanţare, atragerea forţei de muncă, logistică şi tehnologii, discuţii necesare pentru a accelera drumul spre performanţă în acest sector vital economiei.

 

Află mai multe
TEME DE DISCUTIE

Situaţia din 2024, un an decisiv: de la producţia vegetală la cea animală, de la afaceri specializate la afaceri integrate

    - Impactul încălzirii globale asupra culturilor, viabilitatea lor

    - Prevenirea efectelor secetei: irigaţii, soiuri rezistente, tehnologii avansate

    - Soluţii pentru adaptarea culturilor la noile condiţii climatice: ce cultivăm în viitor, cum facem minimum tillage într-o fermă

     - Cum ar trebui să-şi planifice fermierii vânzările viitoare pentru cereale

     - Care sunt cele mai eficiente instrumente pentru a naviga prin marea de fluctuaţii ale preţurilor cerealelor

     - În faţa provocărilor climatice şi ale preţurilor volatile, ce soluţii inovatoare pot adopta agricultorii pentru a-şi proteja profiturile

 

Finanţarea în agribusiness: de la subvenţii la investiţii inteligente

    - Managementul costurilor (cheltuieli vs. venituri, cele mai scumpe inputuri), cum rămâne o companie profitabilă

    - Analiza lanţului valoric: cine câştigă şi cine pierde

    - Fonduri europene disponibile şi condiţiile de accesare

    - Ajutoare de stat şi programe guvernamentale de susţinere

    - Credite cu dobândă subvenţionată şi facilităţi fiscale

    - Ce schimbări aduc cele mai proaspete OUG-uri

    - Cum funcţionează „Creditul Fermierului”

    - Calibrarea investiţiilor în funcţie de nevoile sectorului (carne, lapte, ouă)

 

Pasul de la producţie la producţie eficientă: rolul managerilor cu pregătire în domeniu şi al tehnologiei avansate

    - Care sunt abilităţile pe care trebuie să le dezvolte managerii pentru a fi eficienţi

    - Cum pot inovaţiile tehnologice (droni, senzori IoT, inteligenţă artificială) să optimizeze procesele de producţie

    - Studii de caz despre succesul unor companii din sector

Implicaţiile legislaţiei româneşti specifice şi armonizarea cu directivele europene

    - Rolul educaţiei şi formării continue

    - Modalităţi de accesare a pieţei de desfacere

    - Atragerea şi retenţia specialiştilor în agrobusiness

    - Costuri şi fidelizarea angajaţilor

    - Muncitori calificaţi vs. necalificaţi

    - Soluţii de depozitare pentru cereale, legume şi fructe

    - Transportul pe drumurile din România: costuri şi timpi de livrare

    - Perspective pentru îmbunătăţirea infrastructurii

    - Ce ne rezervă viitorul şi cum ne adaptăm

 

Cum facem să avem mai multă mâncare românească la raft şi pe masă?

    - Ce măsuri concrete pot lua producătorii pentru a reduce deficitele în producţia alimentară românească?

    - Care sunt principalele sectoare în care România depinde de importuri şi cum putem spori capacitatea de producţie locală?

    - Cum pot fi stimulentele fiscale şi ajutoarele de stat utilizate pentru a atrage investitori în sectoarele deficitare, cum ar fi cultura legumelor sau creşterea animalelor?

    - Ce rol poate juca educaţia agricolă şi formarea profesională în atragerea tinerilor antreprenori?

    - Strategii pentru a îmbunătăţi accesibilitatea produselor româneşti la raft

    - Care sunt principalele obstacole întâmpinate de producători în livrarea produselor locale către retaileri şi consumatori? Cum pot fi depăşite? 

    - Cum pot producătorii locali să colaboreze mai eficient cu retailerii pentru a promova şi a creşte oferta de produse autohtone?

    - Ce rol joacă şcolile şi instituţiile educaţionale în promovarea alimentaţiei sănătoase? Cum învăţăm să mâncăm produs în România?

 

Află mai multe
Parteneri oficiali
Parteneri oficiali