Anul 2024 se prefigurează a fi cel mai dificil pentru jucătorii din comerţul alimentar care, după ce au trecut prin pandemie şi prin doi ani de inflaţie record, se confruntă acum cu noi probleme.
Pe de-o parte, lupta pentru consumator este tot mai dură, fiecare retailer în parte încercând să îi atragă în propriile magazine pe clienţii deveniţi tot mai prudenţi în achiziţii şi tot mai atenţi la modul în care îşi cheltuie banii. Iar în această luptă, comercianţii au intrat cu toate armele, în frunte cu reduceri, promoţii şi oferte.
Pe de altă parte, actorii din comerţul alimentar au început să vadă primele semne de defalţie, fenomen care, deşi reprezintă un motiv de bucurie pentru consumatori, este mai problematic din punct de vedere economic chiar decât inflaţia.
Totuşi, există şi o veste bună, consumul (în volum, cel mai bun indicator pentru apetitul pentru shopping) a dat semne de revenire pe finalul anului trecut, după ce scumpirile s-au mai temperat, iar retailerii au pariat masiv pe reduceri, promoţii şi oferte.
În ceea ce îi priveşte pe consumatori, inflaţia record de după 2022, care a dus chiar la dublări ori triplări de preţuri, mai ales la bunurile de larg consum, i-a făcut pe oameni mai precauţi, mai atenţi la costuri şi mai deschişi către promoţii.
Scăderea puterii de cumpărare ca urmare a faptului că de multe ori salariile nu au ţinut pasul cu inflaţia, cu scumpirile, s-a reflectat atât în componenţa coşului zilnic de cumpărături, cât şi în ceea ce priveşte apetitul pentru alte produse precum cele electroIT, mobilă sau modă.
Ce urmează?
Se anunţă a fi un an intens, cu multe noutăţi, pe care sperăm să le aflăm la ZF Retail Summit 2024.